Vår essävinjett »Perspektiv« firar tio år. Här är de tjugo mest uppskattade bidragen sedan starten.

Svältkonstnären

»Jag är som ett skelett!« utbrast Lord Byron nöjt. Precis som Franz Kafka och Gunnar Ekelöf såg han ett samband mellan en smal kropp och ett vasst intellekt. Men vad händer när en kvinna ansluter sig till samma asketiska gäng? Karin Johannisson medverkade med flera texter i Vi Läser, det här var den mest uppskattade. Läs texten här.

Vem minns Kenneth i dag?

Den första halvan av 1980-talet var en litterär guldålder i Sverige. Ändå lär ingen av de då omsusade författarna bli en ny Kerstin Ekman eller PO Enquist. Varför då? Per Svensson gick på jakt efter ett svar och vi kunde inte annat än att fascinerat följa med. Publiceras inom kort.

Sista kyssen för storsäljarna

Sommar är högsäsong för boklådor med billiga böcker. Men varför finns Clownen Jac, Kyssen eller Hundraåringen… i drivor i varenda låda? Vi var många som kunde relatera till Jakob Nilssons artikel som efter fem år fortfarande väcker sorgliga anekdoter och ljuva minnen. Publiceras inom kort.

»Vad händer med min bok när jag dör?«

Alla ska dö. Även författaren. En väns oväntade bortgång fick Jens Liljestrand att fråga sig: vad händer med det jag har skrivit när jag dör? Vad hände egentligen när David Foster Wallace, Stig Sæterbakken, Hannes Råstam och Mare Kandre satt sin sista punkt? Publiceras inom kort.

Historien bakom The Great American Novel

I en vindlande spaning går kritikernestorn Mats Gellerfelt i närkamp med ett lika mytomspunnet som seglivat begrepp – »The Great American Novel«. Hans första större bidrag i Vi Läser blev en av hans sista längre texter. Läs texten här.

Brinn Nora! – en liten lektion i avundsjuka

Plötsligt blev författaren Johanna Frid gruvligt svartsjuk på pojkvännens ex. Var fanns böckerna som fångade känslan? Efter att ha plöjt »den stora litteraturen« fann hon vad hon sökte på oväntat håll. Läs texten här.

Konvertiterna 

Birgitta Trotzig och Torgny Lindgren har gjort det. Birgitta Stenberg och Sven Stolpe också (liksom Fredrik Hammar). Vad är det som är så lockande med katolicismen? Ulrika Knutsons underbara essä fortsätter att leva sitt eget liv på nätet, med ett uppsving de senaste åren. Läs texten här.

Mitt liv som autist

I hela sitt liv har Clara Törnvall känt sig annorlunda. Nu tar hon hjälp av Patricia Highsmith och Emily Dickinson för att gå till botten med den autistiska kvinnan i verklighet och dikt. Läs texten här.

Dekadens & disco: Fredrik Strage om ett liv med Per Hagman

Han är ett av Sveriges största Per Hagman-fans. Verk som CigarettPool och Vänner för livet har präglat Fredrik Strages liv – på gott och ont. En dekadent 8:e mars-natt i Göteborg ger honom fortfarande viss ångest. Läs texten här.

Litteraturen och #metoo  – ett skrik i natten?

Ända sedan antiken har författarna älskat att provocera oss läsare. Dekadens, övergrepp och våldsamt sex har varit comme-il-faut. Men kan vi fortsätta som om inget hänt efter metoo? Jenny Aschenbrenner vände sig till Kerstin Ekman, Sara Stridsberg och Caroline Ringskog Ferrada-Noli. Läs texten här.

»There is a crack in everything …« – så tog Cohen-raden över världen

Sångaren och författaren Leonard Cohen skrev mycket fint. Men strofen ovan är utan tvivel juvelen i hans litterära krona. De -senaste åren har den citerats av rockstjärnor, författare, journalister… och fönsterputsfirmor. Vad betyder den? Och varför behöver så många den här raden just nu? Det frågar sig Johan Kellman Larsson. Läs texten här.

Fördomarna frodas kring »ungdomsboken«

Den tvåfaldigt Augustprisbelönade Jessica Schiefauer gör upp med ett kulturklimat där ungdomsromanen behandlas som »fruntimmerslitteraturen« en gång gjorde. Läs texten här.

Könskriget som skakade Paris

Sent 1800-tal i Paris. En värld stadd i omvandling. Könsrollerna omprövas och litteraturen fylls av androgyner och transvestiter. Kristoffer Leandoer begick Vi Läser-debut med en svindlande text som börjar med ett morddrama under La Belle Époque och slutar hos Nobelpristagen Patrick Modiano. Läs texten här.

Litteratur och lymlar i Ryssland

Från president Putin till minsta skolbarn. I Ryssland är skönlitteraturen fortfarande en kraft att räkna med. Här betraktas författarna inte främst som uttolkare av sin samtid, utan av människans sanna väsen, det skriver den alltid lika läsvärda Anna-Lena Laurén i sitt första bidrag i Vi Läser. Läs utdraget här.

Boken de ärvde – Björn af Kleen i rätten med Bonniers

»Arv fängslar mig. Arv är en materialisering av det mest förbjudna.« Så skriver Björn af Kleen, när han tecknar ett porträtt av Bonniers – Sveriges mäktigaste bokfamilj. En historia om arvstvister, bokpatriarker och oäkta barn. Publiceras inom kort.

Big bokbusiness

Katrine Marçal växte upp i en bokhandel och har alltid gillat litteraturens kommersiella sida och dess olika årstider. »Det finns något betryggande i att böcker också är big business«, anser hon. Se bara på Jane Austen och Vilhelm Moberg. Läs texten här.

Dolda gudar

Hälften av all litteratur på svenska är översatt från andra språk. Ändå är det ett nästan outforskat ämne. Vad händer med ett verk vid en översättning? Nils Håkansons Dolda gudar var förra årets fackboksskräll och vann välförtjänt Augustpriset. Vilka var först med att uppmärksamma boken stort? Jo, Vi Läser. Läs texten här.

Svartmålningen

Allt fler svenskar tycker att Sverige är på väg åt helvete. Har den blågula deckareliten bidragit till det? Joakim Zander bjöd Jens Lapidus, Camilla Grebe, Christoffer Carlsson och Kristina Ohlsson på en middag för att diskutera frågan. Läs texten här.

»Därför är du grundlurad«

Fredrik Sjöberg skrev om Ulf Lundell i förra numret. Men den text som väckt störst uppskattning är ändå Därför är du grundlurad: »Du har precis köpt en fin, dyr inbunden bok. Du är sannolikt grundlurad. Redan vid första genombläddringen börjar limningen släppa, pärmarna lossna och sidorna falla ur. Med andra ord: Du har köpt inbundet skitpapper.«  Läs texten här.

»Herr Wästberg har skickat spirituella brev från Paris …«

Torsdagen den 13 oktober 2016 chockade Svenska Akademien en hel kulturvärld när ständiga sekreteraren sade »Bob Dylan«. Exklusivt för Vi Läser skrev Sara Danius om de turbulenta dygnen inför och efter avslöjandet. Espri, humor – och en hemlagad tomatsås – är segerreceptet för vår största Perspektiv-succé genom tiderna. Läs texten här.

Hallå där, Sanna Mander!

Du har förgyllt Perspektiv-vinjetten med dina illustrationer i tio år. Hur känns det?

– Otroligt. Artiklarna kan ju handla om allt mellan himmel och jord så det har varit en lärorik och spännande resa att få ta del av.

Är det ett knepigt uppdrag?

– Ibland är texterna svåra att illustrera. Det kan vara abstrakta ämnen såsom sanning i litteratur, autism, eller översättning – hur ser det ut? Även personliga dagboksliknande artiklar, särskilt om de skildrar sorg, eller sjukdom, har känts svårt att rita.

Vi är nog uppe i sextio texter nu. Finns det någon illustration som du är extra nöjd med?

– Jag minns illustrationer till en artikel om tristess genom tiderna. Det är inte ofta man får med en dildo på bild så okonstlat!

Vad ser du annars fram emot i vår?  

– Jag är sugen på att börja arbeta med papier-maché! Stora randiga tigrar i pappersmassa. Så just nu spanar jag efter ett större arbetsrum här i Helsingfors där jag kan börja kreera!

Annons