Egendom
Det är 1920-tal i New York och den stormrike finansmannen Andrew Bevel anordnar överdådiga partyn som alla kändisar vill synas på. Själv är han sällan med på dem, han och hans hustru Mildred skyr offentlighetens ljus. Vissa tror sig veta att han har goda orsaker att hålla sig dold, en förmögenhet som hans kan ju ingen ha fått ihop på lagligt vis. När börskraschen drabbar Wall Street 1929, går det till och med rykten om att Bevel har orkestrerat den. Den gåtfulle Andrew Bevel är huvudpersonen i den argentisk-amerikanske författaren Hernan Diaz roman Egendom (översättning Fredrika Spindler), en stiligt anlagd roman om en tidsperiod med många likhetstecken med vår egen. Vi möter Bevel i fyra texter, sedd ur fyra människors ögon: fram träder en motsägelsefull bild av en person som skickligt manipulerat sin omgivning. Den första berättelsen är en skandalbok, skriven av en författare för att skapa sensation och goda försäljningssiffror. Bevel känner sig tvungen att rentvå sitt namn och skriver därför en skrytsam självbiografi som utgör bokens andra berättelse. Långt efter paret Bevels död skriver Ida Partenza, en gång spökskrivare till Bevels memoarer, en tredje redogörelse för parets liv. Men det är hustrun Mildred som får sista ordet, fragment ur hennes dagbok tecknar en oväntad bild av såväl henne som hennes man. Men Egendom är inte bara en berättelse om hur många ansikten en människa kan ha, det är också en spännande undersökning av de stora likheterna mellan litteraturen och finansmarknaden. Egendom är bland det mest njutbara, överraskande och tankeväckande jag har läst på länge.
Översättning: Fredrika Spindler
Tips: Yukiko Duke