Kvinnorna
Den kinesiske författaren Yan Lianke växte upp i en liten by under kulturrevolutionen. I memoaren Tre bröder, som kom ut på svenska 2021, reser han ett äreminne över sin far och sina två farbröder. De tillhörde en generation män som offrade liv och hälsa för att ge sina barn en bättre framtid. Yan Lianke fick stor framgång med memoaren, som skildrade de mänskliga umbäranden som kulturrevolutionens stora, genomgripande reformer innebar för befolkningen på landsbygden.
Han ville följa upp den med en berättelse som fokuserade på släktens kvinnor, men det visade sig vara svårt: medan männen begav sig ut och arbetade i städer långt borta, stannade kvinnorna kvar i byn och skötte hemmen. Deras dagliga slit påverkades inte så mycket av den storskaliga sociopolitiska reformrörelse som kulturrevolutionen utgjorde. I princip såg deras levnadsvillkor ut på samma sätt som de gjort för generationer av kvinnor på den kinesiska landsbygden; det fanns inga stora förflyttningar eller omvälvande förändringar att tala om. Memoarprojektet lossnade när Yan Lianke bestämde sig för att berätta om kvinnorna i den egna generationen, kvinnor som fått något fler livsval än äldre släktingar. Och kanske är det detta som gör att Kvinnorna känns mycket intimare och varmare än Tre bröder, författaren står dem han skildrar betydligt närmare.
Det här är inget äreminne, det är en varm kärleksförklaring till systrarna, svägerskorna och hustrun. Samtidigt är det, som alltid i Yan Liankes verk, också en intressant skildring av det kinesiska samhället och de livsvillkor som begränsar människors liv.
Översättning: Anna Gustafsson Chen
Tips: Yukiko Duke