erbjudande
De 10 bästa Skåne-skildringarna
Maria Maunsbachs hyllade nya roman Lucky Lada och jag är en sorts parafras på Fritiof Nilsson Piratens författarskap. Här väljer hon de tio bästa litterära Skåne-skildringarna.
Dåliga mänskor av Mary Andersson
Malmö under andra världskriget, två flickor från barnrikeshusen knegar på senapsfabriken och är som flickor är mest. De drömmer om världen, att gå ut och dansa, pojkar och framtiden. En roman, som när du har läst den, manar till frågan: Är du en Mackie, en Lillemor – eller rentav en Sally?
Historier från Färs av Fritiof Nilsson Piraten
Min favorit av Fritiof Nilsson Piraten! Inte minst för den vidunderliga slaktarscenen i novellen ”Klerk”, men också för att ”Ur ett barns memoarer” talar så fint till ”Bombi Bitt och jag” – får man eventuellt sanning om den mytomspunna Franskan och om andra företeelser i debutromanen? Kanske.
Pornografens död av Jacques Werup
En avdankad före detta flickfotograf minns sina erotiska eskapader, och funderar över åldrandet och den egna kroppens oundvikliga förfall. Jim Lanebrand säger vid ett tillfälle såhär: ”Har ni upplevt Malmö en lördag i mars? Nähä. Då kan jag upplysa er om att precis så ser den svenska döden ut.” Och det är förstås: mycket korrekt.
Eländet av Andrzej Tichý
Om splittringen hos den som genomgått en klassresa. En cellist slungas plötsligt tillbaka till sitt tidigare liv och minns ett Malmö som en gång varit hans, samtidigt som den nya tillvaron ständigt gör sig påmind, bryter av tankarna och tränger sig in i minnena. Man får dels möta av ett underskildrat Malmö, men också njuta av ett språk är sant – nutida – malmöitiskt.
Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari
Om familjen Irandoust och deras eskapader i Skåne. Bakhtiari skriver skickligt fram rösterna hos de olika karaktärerna. Hur låter en ung Malmöit kontra en gubbe på landsbygden? Bakhtiari vet och är mycket bra på nyansskillnader i tal och uttryck.
Välkommen till den här världen av Amanda Svensson
Är detta den första Greater Copenhagen-romanen? Om ett ungt triangeldrama, och verkligen intressant ur följande aspekt: Malmö och Köpenhamn, det är så gott som samma stad. Här har Öresundsbrons intåg haft en tydlig litterär inverkan.
En ond man av Hans Alfredson
Förlagan till filmen ”Den enfaldige mördaren” – här får man möta Fabrikör Höglund i sin ursprungliga form. Obligatorisk läsning för den som verkligen vill förstå varifrån ”det är inte pengarna – det är principen” kommer.
Underdog av Torbjörn Flygt
Om ett Malmö som för mig är nästan mytomspunnet; tiden innan Malmö gick från arbetarstad till universitetsstad. Innan bron, innan den hippa gastronomin, innan den lilla, men ändå kännbara, kontinentala känslan som Malmöiter i dag är så stolta över. Istället om platser som strumpfabriken och om att hanka sig fram.
De utsatta av Birgitta Trotzig
Provinsen Skåne på 1600-talet. Jordbruket. Bygden. Prästen. En stämning som är svår att beskriva. De utsatta går att läsa enkom för Trotzigs otroliga miljöbeskrivningar av Kristianstadtrakten under en svunnen tid. Ett Skåne långt innan Edvard Perssons gladlynta nylle kopplades samman med landskapet.
Dagböcker 1876-1888 av Victoria Benedictsson
Så nära det går att komma Victoria Benedictsson. Om detta att vara människa, och kvinna, i Hörby på artonhundratalet. På en del sätt smärtsamt likt hur det är att vara det samma på 2020-talet. Men också en inblick i skånskt bygdeliv, som det såg ut då.
Maria Maunsbach
Född 1990 i Höör, debuterade 2018 med kritikerrosade Bara ha roligt och 2019 utkom hennes andra roman Hit, men inte längre. Den 24 mars är det recensionsdag för Lucky Lada och jag. Maria Maunsbach bor i Malmö.