Tipsgeneratorn
Den negativa högläsningstrenden har vänt
Jämfört med 2012 är det fler i Sverige som dagligen läser högt för sina barn. Det visar en färsk undersökning.
I undersökningen, som tagits fram på uppdrag av stiftelsen LegiLexi, uppger drygt hälften – eller 48 procent – av de tillfrågade föräldrarna med barn i åldern 0 till 9 år att de dagligen läser högt för sina barn. Det går att jämföra med en tidigare undersökning från 2012 då 35 procent i samma kategori svarade att de gjorde det. I ännu tidigare mätningar var motsvarande siffra 70 procent. Detta enligt ett pressmeddelande från stiftelsen.
En femtedel av föräldrarna svarade att de läser för sina barn mindre än en gång i veckan. Dessutom minskar högläsningen i takt med barnens ålder. Över hälften (57 procent) av föräldrarna med barn i åldern 0–4 år svarade att de läser för sina barn varje dag. Bland föräldrar med barn i den tidiga skolåldern (7–9 år) är det drygt en tredjedel (35 procent) som läser högt dagligen och bara knappt en femtedel (19 procent) som läser högt för barn i mellanstadieåldern (10–12 år).
Anne-Marie Körling, lärare och före detta läsambassadör, vill slå ett slag för högläsningens positiva effekter.
– Högläsningen ger, förutom berättelsen, relationen och närvaron, gemenskap med det skrivna språket och dess regler samt ett stort ordförråd.
Undersökningen visade även att högläsningen minskar under helger och ännu mer under semestrar, då man skulle kunna tro att det finns mer tid för läsningen.
– Det är paradoxalt att högläsningen sjunker på helger och under semestrar när vi verkligen borde ha tid att högläsa tillsammans med våra barn – det borde ju vara tvärtom! Under längre lov och ledigheter är det dessutom viktigt att hålla i läsningen speciellt för unga och nykläckta läsare som annars lätt tappar mycket och då kan högläsningen vara ett sätt. Vi hoppas nu också att den femtedel som läser mindre än en gång i veckan nås av budskapet om högläsningens betydelse, säger Sofia Norén, verksamhetschef på LegiLexi i pressmeddelandet.