Vad ska du läsa nu då?
Välkommen hem bokälskare. Här hittar du alla tips du behöver.
Mens i litteraturen
Text: Anna Dahlqvist
Det finns mycket att säga om mens. Men i skönlitteraturen har berättelserna lyst med sin frånvaro. Är det på väg att ändras nu?
»Det är blod precis överallt när jag vaknar. Trosorna, lakanen och madrassen är fulla av rödbruna fläckar. Smala strängar intorkat blod formar ett invecklat mönster på insidan av mina lår.«
Det är ett banbrytande stycke som inleder kapitel åtta i Dalenglitter av Wanda Bendjelloul. Blodet är nämligen inte vilket blod som helst. Det är huvudpersonens mensblod. Och med det följer en särskild sorts smärta, stress och skam – gemensamma erfarenheter för så många läsare. Men i skönlitteraturen är mensen lika nedtystad som i verkligheten.
– Det finns en outtalad överenskommelse kring mens. Man biter ihop och låtsas som om allt är som vanligt. Det är samma sak med klimakteriet, ja med allt kroppsligt och kvinnligt, säger Wanda Bendjelloul, som romandebuterade med Dalenglitter förra året.
Hur många skönlitterära mensskildringar kan du komma på? Wanda Bendjelloul försöker, konstaterar att hon läser mycket, men ändå är det blankt.
– I något av Katja Kettu kanske? Det är en sådan författare som borde ha skrivit om mens, säger hon.
Jag har själv skrivit en fackbok om mens, vänt och vridit på skammen och allt annat som hör mensen till i vårt samhälle. Jag har sett sakprosan växa, men det enda skönlitterära jag vagt kan dra mig till minnes är skildringar av den första mensen – ofta som en symbol för en efterlängtad eller fruktad kvinnlighet – trots att det finns så mycket mer att berätta.
– Smärtan, ibland gastkramande, och försöken att inte låtsas om den. Insikten om att inte vara med barn, fast man hoppats. Sorgen när mensen tog slut och vetskapen om att det inte kunde bli fler barn.
Det är författaren Agneta Pleijels exempel, och hon lägger sedan till:
– Den stora lättnaden och frihets-känslan när mensen upphörde, med en ökad sexuell glädje och ökad jämlikhet.
📕 Dalenglitter av Wanda Bendjelloul, 2020
Författaren tar sig an betydelsen av klass och ursprung genom en ung kvinna som växer upp i Stockholmsförorten Enskededalen och jobbar på en snabbmatsrestaurang i city. Mensen kopplas ihop med sedvanlig skam och stress, men också med föreställningar om den blödande oskulden och ideal kring »tajta fittor«.
📕 Nora eller Brinn Oslo brinn av Johanna Frid, 2018
Huvudpersonen i Frids hyllade roman blir alltmer uppfylld av svartsjuka gentemot pojkvännens Instagramperfekta ex-flickvän. Samtidigt blir menssmärtorna, som visar sig orsakas av endometrios, nästintill omöjliga att stå
ut med.
📕 Bara ha roligt av Maria Maunsbach, 2018
Lydia längtar efter ett förhållande, efter närhet och vardag för två. Men hur mycket är hon beredd att offra? Tillsammans med Johannes följer inte bara ändlösa tolkningar av sms och försök att mötas utan också en minnesvärd skildring av att ha sex med mens.
📕 Cykler av Maja Tinnervall, 2021
I Maja Tinnervalls nyutkomna roman är det menscykelns faser som håller samman teman om att bryta sig loss ur ett destruktivt förhållande, om frihet och önskan att komma nära människor som går att lita på.
Inget av det har hon själv skrivit om under femtio års produktion av pjäser, lyrik och romaner. Inte förrän i Spådomen: En flickas memoarer, utgiven 2015, har mensen fått en plats.
– Spådomen var tänkt att vara en uppriktig bok, alltså innehålla självupplevt som stannat kvar, och dit hör mensen. Ända sedan den tiden, som ung kvinna, har jag alltid haft kvar en känsla av skam inför mensen. Därför har jag väl heller inte berört vad den betytt senare i livet.
I Bendjellouls Dalenglitter är det inte någon första mens som skrivs fram. Det är den återkommande menssmärtan, blodiga lakan som ska tvättas, rädslan för att avslöjas med fläckar, ett pinsamt tampongköp.
– Jag är överintresserad av kropps-vätskor generellt. Det är fascinerande med den fientlighet som finns, i alla fall delvis, mot kroppslighet, och dubbel-heten i att vi samtidigt översexualiserar kroppen.
Mensblodet har den förmågan, att förvandla kroppen från åtråvärd till äcklig, i vissa fall hotfull, inte sällan genant.
– Alla vet att kvinnor menstruerar, ändå är det ett sådant starkt tabu kring det. Jag kan fortfarande reflexmässigt känna att det är pinsamt att köpa mensskydd av en manlig kassör, säger Wanda Bendjelloul.
Jaget i Dalenglitter ställs inte bara inför ett plågsamt tampongköp. När hon sedan kommer tillbaka till snabbmatsrestaurangen där hon jobbar straffas frånvaron med löneavdrag och en avfärdande kommentar från (den manliga) chefen: »Vet du, jag vill verkligen inte veta något om ditt blödande!«
– Att köpa mensskydd och att blöda igenom har en enorm laddning. Det är en stress som ligger ovanpå allt annat, en stress som de flesta män inte känner till, säger Wanda Bendjelloul.
Parallellt med skammen löper en annan tänkbar förklaring till den uteblivna mensen i skönlitteraturen. Hilda Jakobsson som är litteraturvetare vid Stockholms universitet ser hur två modeller krockar.
– Samtidigt som det är ett tabubelagt ämne finns det en föreställning om att mens är något så vanligt och naturligt att det inte finns någon anledning att skildra det.
Hilda Jakobsson har bland annat studerat Agnes von Krusenstjernas författarskap, romaner skrivna i en tid då det var i det närmaste omöjligt att skriva om mens.
– Krusenstjerna var djärv och hon vill i vissa verk skildra pubertet, men mens kan bara inte komma på tal. Det lämnar ett tomrum, säger Hilda Jakobsson.
Men tomrummet börjar fyllas på. Dalenglitter är inte den enda bok där mens förekommer. I Johanna Frids Nora eller Brinn Oslo brinn från 2018 är den mensrelaterade sjukdomen endometrios ett tema. I Maria Maunsbachs Bara ha roligt från samma år beskriver jaget hur mensblodet »(…) sipprar ur mig som trögflytande honung.« I april kom Maja Tinnervalls roman Cykler där huvudpersonens tillvaro skildras genom menscykelns faser.
Wanda Bendjelloul är övertygad om att vi kommer att få läsa mer om mens. Det tror även Agneta Pleijel:
– Vad man kan hoppas på är att sådant som menstruation och klimakterium litterärt kan placeras in i berättelser om alla de aspekter som kvinnans livscykel medför – sexuellt uppvaknande, mognad, barnafödande, åldrande, förlust och död.
Agneta Pleijel konstaterar att kvinnan på ett annat sätt än mannen är fångad i sin kropp. Att hon har utsatts för mer fördomar och förakt.
– Jag ser fram emot mer berättande om allt detta.
Anna Dahlqvist är journalist och författare till boken Bara lite blod, som
även finns på engelska: It’s only Blood. I sommar läser hon Prologer av Elnaz Baghlanian och den traditionsenliga Maigret-deckaren.
För fler författarporträtt och tips om böcker som fastnar och blir kvar hos dig, prenumerera på Vi Läsers nyhetsbrev.