Vad ska du läsa nu då?
Välkommen hem bokälskare. Här hittar du alla tips du behöver.
På divanen
Maria Turtschaninoff behöver total tystnad för att kunna skriva. Eller är hon en prinsessa på ärten som bara skjuter upp saker?
»Jag är nog världens bästa på att prokrastinera. Därför har jag alltid behövt tystnad – och gärna även ensamhet – för att kunna skriva, men det har sannerligen varit en kamp för att kunna hitta sann tystnad. Det händer och låter alltid mycket, trots att vi bor på en mindre ort.
När var jag senast verkligen ensam? Även när man är ensam någonstans är ju hela världen bara en knapptryckning bort i fickan. När jag tänker efter var det 13 år sedan jag hittade den där perfekta tystnaden: Jag satt i en enkel, pytteliten stuga långt uppe i Österbotten och försökte hitta min egen röst för att kunna färdigställa min debutroman De ännu inte valda.
Jag behövde den isoleringen för att komma på vad jag ville säga – och lära mig skilja på att lyssna på mig själv och att lyssna på berättelsen. Det är helt olika saker.
Men jag behöver även en annan tystnad för att kunna skriva. Jag behöver våga hålla tyst kring min egen berättelse. Det har hänt flera gånger att jag har pratat sönder projekt inför andra, där det slutar med att min röst tar över och det skrivna blir stumt. Jag har dödat en rad texter på det sättet.
Med tiden har jag ändå vant mig vid att kunna jobba trots ljud. Om det är som en ljudmatta i bakgrunden går det bra, som på ett tåg eller kafé. Vad jag däremot har svårt för är närvaro som inte låter, men ändå stör.
Som när min man också jobbar hemifrån. Då kan jag ibland vara tvungen att gå in till honom och säga:
’Ursäkta att jag är så oerhört krånglig, men kan du ta en promenad?’.
Samtidigt vill jag inte odla mina prinsessan på ärtenegenskaper för mycket. Innerst inne vet jag att det inte finns några perfekta omständigheter för att skriva böcker. Grundproblemet är att jag har dålig koncentrationsförmåga och är lättdistraherad.«
Maria Turtschaninoffs Breven från Maresi tilldelas nyligen Kuvastaja-priset för årets bästa finländska fantasybok. I mars 2020 debuterar hon som dramatiker med Månskensprinsen på Wasa teater.
Artikeln är ursprungligen publicerad i Vi Läsers specialutgåva om finlandssvensk litteratur – ett samarbete med Svenska Litteratursällskapet i Finland.
För fler författarporträtt och tips om böcker som fastnar och blir kvar hos dig, prenumerera på Vi Läsers nyhetsbrev.